T-5R je na světě 20 let

10.11.2014 12:25:27 | alese | 396x

Pro zvýšení sportovní image se Volvo rozhodlo vyvinout opravdu rychlé auto na a to základě vřele přijmutého modelu 850 T-5. Původní označení vozu mělo být Volvo 850 T5+. Ale v propagačním materiálu Volvo z dubna 1994 byl uveden název Volvo 850 plus 5. Naštěstí bylo toto podivné jméno změněno o pár měsíců později na 850 T-5R. Někdo tvrdí, že se R vztahuje k 850 Racing (použito v BTCC sérii), jiní zase, že to znamená R-Sport (použito ve skupině A cestovních vozů a rallysportu) .

Mnoho lidí se domnívá, že oznažení T-5R znamená homologaci vozu pro vstup do BTCC (Britske mistrovství cestovních vozů), ale tomu tak není – Volvo se mistrovství už předtím účastnilo s 850 kombi. Pro účast v mistrovství nebylo třeba stavět speciální limitovanou sérii, ale stačilo vyprodukovat 2500 kusů se stejnou karosérií. To nebyl problém, protože výroba řady 850 běžela už dva roky předtím, než první sezóna BTCC odstartovala. Série se Volvo zúčastnilo modely 850 SE a GLT s dvoulitrovým motorem, v roce 1995 pak 850 T-5 sedan.

S designem T-5R pomáhala Volvu firma Porsche. K tomu se například vztahuje polstrování sedaček – bočnice jsou z materiálu Amaretta (tenčí Alcantra), kdežto střed je z černé kůže. Takové uspořádání je použito u Porsche 911 Turbo. Interiér T-5R je vždy v černé a má dřevěné obložení (tmavý ořech).

Ale naštěstí to není jen interiér, co se na autě díky Porsche měnilo – šlo také o zásahy do motoru B5234T5 a převodovky. Další inovací bylo elektronická řídící jednotka Bosch – ta dokázala přidat extra porci tlaku navíc, ale jen po dobu 7 sekund. Zvýšení plnícího tlaku znamenlo zvýšení výkonu o 18 koní. 850 T-5R bylo dodáváno s pětirychlostní manuální převodovkou nebo čtyřrychlostním automatem. Maximální rychlost byla omezena na 249 km/h, zrychlení 0 – 100 km/h bylo 6,9 s (sedan) a 7,0 s (kombi.). Pro některé trhy, například Itálii, kde daně dělají z větších objemů hodně drahou záležitost, byla určena varianta s dvoulitrovým motorem.

V exteriéru byl přidán přední spojler pod nárazník, sedany měly přítlačné křidélko na víku kufru, o kombíků šlo o volitelnou záležitost, která byla ale hodně pořizována. Vůz měl také jiné boční prahy a dveřní lišty z leštěného hliníku. 17“ disky měly matně šedou barvu – titanové šedá, inspirací pro ně bylo TWR Volvo 850 z BTCC a byly originálně obuty do pneumatik Pirelli P-Zero (205/45 ZR 17) s dobrým gripem.

Vůz se prodával ve třech barvách – krémová žlutá, černá a tmavá olivová – ta nebyla na některých trzích dostupná.

850 T-5R byla dostupná jen v modelovém roce 1995. Výroba začala v srpnu 1994 a skončila v červenci 1994.

Původně byla plánována výroba 2500 kusů, ale díky velkému zájmu se jich nakonec vyrobilo 5500 (sedan a kombi), z toho 1975 ve žluté, 500 v olivové a 3025 v černé.

Výbava vozu byla na nejvyšší možné úrovni:

- ABS
- TRACS
- sportovní odpružení s větším stabilizátorem a hydraulickými tlumiči
- kombi Nivomat (automaticky stavitelné zadní tlumiče)
- tempomat
- palubní počítač
- elektricky poháněná okénka a zrcátka (ta vyhřívaná)
- Volvo alarm s dálkovým ovládáním
- přední mlhovky
- automatická klimatizace ECC
- sedačky kůže + Amaretta
- vyhřívané sedačky
- elektricky polohovatelné sedačky s pamětí na tři nastavení
- Volvo rádio SC-800 nebo 811 + kazeta
- dřevěné obložení z tmavého ořechu
- elektrické střešní okénko
- přední a boční airbagy (SIPS)
- 17“ alu disky – Titan
- přední R spojler, zadní spojlery
- střešní lišty

(volně přeloženo z www.volvotips.com)

A pohyblivé obrázky žluté krémové.