Klíč k určování typů - část druhá, řada 900

22.09.2014 15:21:15 | alese | 290x

Historie těchto modelů není příliš dlouhá a začala roku 1988.


Koncem osmdesátých let se začal zvyšovat počet neprodaných vozů série 700 a to hlavně v Německu a Velké Británii. Na vývoj zcela nového vozu nebyly prostředky kvůli právě probíhajícímu velkému projektu Galaxy - vývoji 850, jehož začátek sahal daleko až k ropné krizi. Proto se přistoupilo k modernizace řady 700, a to především její zadní části a motorizaci (s tou se vlastně začalo  v roce 1985 diskusí nad novými motory pro řadu 700).
Řada 960/940 byla představena na podzim roku 1990. Model 940 nahradil  740, která zůstala v produkci jako základní 740 GL model. Řadu 940 poháněl čtyřválcový benzínový motor nebo šestiválcový turbodiesel. Kromě motorizace se tyto řady lišily jen v detailech (no pro některé zasvěcené to jsou velké rozdíly :-) ).
Spolu s 940 bylo uvedeno  několik nových bezpečnostních řešení. Společně se sourozencem 960 to byly tříbodové předpínané pásy,  stavitelná opěrka hlavy na středním sedadle, kde mohla být volitelně (sedan) nebo standardně (kombi) integrována rozkládací dětská sedačka v loketní opěrce. 

Rozdíly mezi řadami 940 a 960 jsou převážně patrné v interiéru. 940 je "hranatější", kdežto 960/V90 vypadá moderněji, trochu jako 850.

   

940 kombi 1990 - 1998

Volvo bylo v této době již předním výrobcem pohodlných kombíků, proto bylo přirozené 940 kombi zahrnout do výrobního programu. 940 se málem stala stejnou legendou jako slavní předchůdci 245/240. Také to byla spolu s S90/V90 sérií poslední Volva se zadní poháněnou nápravou.
940 byla velmi podobná 960, ale s "lidovější" motorizací byla nástupcem aut Duett, Amazaon Estate P220, 145, 245/240 kombi a 740 kombi.

960 sedan

Na podzim 1990 byl uveden model 960 (modelový rok 1991). Nová 960 nahradila stárnoucí 760, která byla na trhu od roku 1982.
Volvo 960 bylo poháněno zcela novým šestiválcem o objemu tři litry. Motor se vyznačoval hliníkovým blokem a čtyřmi ventily na válec.  Motor představoval první fázi zcela nové generace motorů, z které se vyvinuly známé pěti a čtyř válce.
Modelový rok 1995 byl rokem velkého faceliftu - předek byl snížen, podvozek téměř kompletně změněn, zadní náprava typu multilink dostala listové pružiny z kompozitu. Nová verze 2.5 litrového motoru doplnila předchozí 3 litrovou verzi.
V roce 1997 byla 960 sedan nahrazena S90.

960 kombi 1990-97

Nová 960 byla přirozenou volbou pro ty, kdo chtěly auto nabízející ojedinělou kombinaci pohodlí, bezpečnosti, ergonomie, prostoru a univerzálnosti, řešení vyhledávané například golfisty, jachtaři nebo lovci.
Také kombi bylo v roce 960 změněno faceliftem a přejmenováním na V90.

Volvo 960

Volvo 940

nástupce 760
1990-1995
hliníkový řadový šestiválec 3l, 4 ventily na válec
1995 (94)
facelift
předek
multilink
2,5 l verze šestiválce
1997(6)-98 + nové značení V, S, C
V90, S90

nástupce 740
podobné 960, ale "lidovější" motorizace
1990 - 1998
2,4 6V TD
2,0 4V 
2,3 4V
2,3 4V T

V90

740